Pan Zdzisław, osoba znana i wielce szacowana w Szczytnie, zwrócił się do mnie o pomoc w sprawie możliwości dochodzenia roszczeń od przedsiębiorcy. Ponieważ nie chciał swym poczynaniom nadawać rozgłosu, próbował samodzielnie pertraktować ze sprzedawcą. Sprawa jednak przerosła jego możliwości. Pan Zdzisław dojrzał do tego, by zwrócić się o pomoc do specjalisty.

W sytuacji Pana Zdzisława jest wielu mieszkańców Szczytna i okolic. Nie każdy chce ujawniać swoje problemy, nie każdy potrafi poradzić sobie w gąszczu przepisów konsumenckich, nie każdy ma pieniądze na adwokata. Na nasze szczęście sytuacja poprawia się z roku na rok i mamy coraz więcej możliwości posiłkowania się fachową, i co najważniejsze, bezpłatną pomocą.

Numer telefonu 0 800 800 008 powinien znać każdy z nas. Od początku listopada br. ruszyła infolinia konsumencka, która umożliwia nam bezpłatny kontakt z prawnikiem. Konsumenci zwykle nie wiedzą, gdzie szukać pomocy, czasami po prostu wstydzą się, czasami zaś potrzebują pomocy natychmiast. Polecam każdemu zanotowanie tego numeru i trzymanie w portfelu, ponieważ może on być przydatny w każdej chwili.

Często nie zdajemy sobie sprawy, że jesteśmy konsumentami także w momentach, gdy korzystamy z usług zdrowotnych, telekomunikacyjnych, internetowych czy turystycznych. Lista jest długa i nie sposób wymienić wszystkich spraw, w których występujemy w roli konsumentów. Podany powyżej telefon pozwoli nam uzyskać natychmiastową pomoc prawną codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 17.00. Infolinia konsumencka jest nowatorskim rozwiązaniem w Polsce. Takie pomysły efektywnie sprawdziły się w Austrii i Niemczech. Pod wskazanym numerem prawnicy ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich udzielają wyczerpujących porad prawnych, sprawy wymagające wyjaśnienia lub głębszej analizy, za naszą zgodą trafiają do Federacji Konsumentów Polskich, która w dalszej kolejności zajmuje się daną sprawą i pomaga nam rozwiązać problem.

Na marginesie dodam, że już wkrótce w walce ze sprzedawcami zyskamy nowe narzędzie, tj. Internetową Bazę Skarg Konsumenckich, która wirtualnie pozwoli na skontaktowanie się z instytucjami lub organizacjami chroniącymi nasze interesy.

Bezpłatnej pomocy udzieli nam zawsze miejski lub powiatowy rzecznik konsumentów. W powiecie szczycieńskim natychmiastowej porady możemy oczekiwać pod numerem 089 624 70 39, trudniejsze sprawy wymagać będą naszej osobistej wizyty bądź wirtualnego kontaktu za pomocą adresu e-mail:

W dalszej kolejności porad w sprawach indywidualnych możemy oczekiwać w Federacji Konsumentów Polskich bądź w Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich - instytucje te wymagają odrębnego omówienia i myślę, że wkrótce będę mogła je przybliżyć wszystkim czytelnikom.

Natomiast informację o prawach konsumentów w Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii oraz pomoc prawną (formułowanie skarg, przesłanie dokumentów) i pomoc organizacyjną dotyczącą sporów transgranicznych można uzyskać w Europejskim Centrum Konsumenckim w Warszawie pod numerem 022 556 01 18, adres e-mail:

Agata Gołaszewska-Horak

2006.11.29